Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Νηπιαγωγείου

Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας 1ου Νηπιαγωγείου Σάμου για το σχολικό έτος 2023 - 2024

 

Εισαγωγή

 

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας

Το νηπιαγωγείο είναι ο χώρος όπου τα νήπια, περνούν πολλές ώρες καθημερινά. Μαθαίνουν, παίζουν, χαίρονται, δημιουργούν, συνεργάζονται. Πολλές φορές, όμως, αντιμετωπίζουν και δυσκολίες, τόσο οι μαθητές που αφορούν στην προσαρμογή τους στο συγκεκριμένο περιβάλλον και στη συνύπαρξή τους με συνομηλίκους, όσο και το διδακτικό προσωπικό που αφορούν στις σχέσεις μεταξύ τους, με τους γονείς αλλά ακόμα και στην προσπάθεια παροχής ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου.

Η σχολική ζωή καλό είναι να ρυθμίζεται από κάποιους κανόνες, οι οποίοι βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί αποτελεσματικότερα ως μια ασφαλής κοινότητα μάθησης.

 

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου/Δημοτικής κοινότητας. Εγκρίνεται από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από την Διευθύντρια Εκπαίδευσης.

Με τον όρο «σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.

 

Για το σκοπό αυτό συντάσσεται ο Κανονισμός Εσωτερικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας, ο οποίος είναι πλήρως εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου.

  1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Ο σκοπός του Νηπιαγωγείου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια), θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις, ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα. Σύμφωνα με το άρθρο 3, του Ν.1566/1985,https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2018/EPAL_N_1566_198

5.pdf το Νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια «να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους, να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές, να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους, από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες, ελεύθερα και αβίαστα, να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης, με σύμβολα γενικά και ιδιαίτερα, στους τομείς της Γλώσσας, των Μαθηματικών και της Αισθητικής».

Επιπλέον, το σύγχρονο νηπιαγωγείο επιδιώκει τον σεβασμό της προσωπικότητας του νηπίου, την ικανοποίηση των φυσικών και ψυχικών του αναγκών και τον σεβασμό στις ατομικές του διαφορές. Και όλα αυτά μέσα σε μια ατμόσφαιρα στην οποία βασιλεύει η χαρά, το παιχνίδι, η δημιουργία και η πειθαρχημένη ελευθερία.

 

  1. Λειτουργία του Σχολείου

   Το 4/θέσιο 1o Νηπιαγωγείο Σάμου ιδρύθηκε με το ΦΕΚ 5223/28-08-2023 ύστερα από τη συγχώνευση των δύο συστεγαζόμενων Νηπιαγωγείων , του 1ου και του 3ου Νηπιαγωγείου πόλεως Σάμου. Υπάρχουν δύο κτιριακά συγκροτήματα στα οποία είναι κατανεμημένες οι αίθουσες , οι βοηθητικοί και οι αποθηκευτικοί χώροι καθώς και η αυλή η οποία πρόσφατα ανακαινίστηκε (δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα) και είναι χωρισμένη σε τρία επίπεδα. Πρόκειται για ένα παλιό συγκρότημα που κατασκευάστηκε το 1853. Το συγκεκριμένο συγκρότημα αρχικά λειτουργούσε ως Δημοτικό Σχολέιο. Δεδομένου ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, σημαντικό μειονέκτημά είναι οι σκάλες που υπάρχουν και στα δύο κτίρια και θεωρούνται ακατάλληλες και επικίνδυνες για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Για το τρέχον σχολικό έτος 2023-2024 θα λειτουργήσει με τέσσερα (4) πρωινά υποχρεωτικά τμήματα, τρία (3) απογευματινά προαιρετικά τμήματα, ένα τμήμα διευρυμένου ωραρίου , δύο(2) τμήματα πρόωρης υποδοχής και ένα (1) τμήμα ένταξης. Οι εκπαιδευτικοί που θα υπηρετήσουν φέτος (2023-2024) έχουν ως εξής: επτά (7) μόνιμοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60 με οργανικές θέσεις ή και αποσπασμένοι , μία

(1) εκπαιδευτικός ΠΕ60ΕΑΕ , δύο(2) αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί ΠΕ60 , μία(1) εκπαιδευτικός αγγλικών ΠΕ06, μία(1) εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης.

Έναρξη / λήξη μαθημάτων

Το σχολικό έτος των νηπιαγωγείων αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 31 Αυγούστου του επόμενου έτους. Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 21 Ιουνίου του επόμενου έτους. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες αρχίζουν στις 11 Σεπτεμβρίου μετά την ημέρα του Αγιασμού και λήγουν στις 15 Ιουνίου του επόμενου έτους, ημέρα κατά την οποία χορηγούνται τα αναμνηστικά στα νήπια. Οι ημέρες που το Νηπιαγωγείο δε θα λειτουργεί, καθώς και οι τυχόν διαφοροποιήσεις στο καθημερινό ωράριο λειτουργίας του, θα σας γνωστοποιούνται έγκαιρα από τη Διεύθυνση, με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα.

  1. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘΑ.

Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο ακολουθούμε έχει καθοριστεί σύμφωνα με όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) για το νηπιαγωγείο καθώς και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού. Είναι επίσης σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής μας, παρέχοντας ποιοτική, καινοτόμα αλλά και άρτια εκπαίδευση.

Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως

εξής:

 

Πρόωρη Υποδοχή

 

(ισχύει μόνο για τους μαθητές/τριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό)

  • Προσέλευση των μαθητών/τριών: 7:45-8:00

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

  • Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών/τριών: 13:00

Ολοήμερο πρόγραμμα

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Ολοήμερο διευρυμένου ωραρίου

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων του διευρυμένου προγράμματος: 16:00
  • Λήξη των δραστηριοτήτων του διευρυμένου προγράμματος: 17:30

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών και η Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

  1. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Υποδοχή στο Νηπιαγωγείο είναι 07:45 έως 08:00.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου. Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/τριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος /οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

 

Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών. Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους.

  1. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Διευθύντριας του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στην Προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

  1. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Ι. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Δ/ντρια που τις καταχωρεί στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

Στο Νηπιαγωγείο φοιτούν δυο ηλικίες νηπίων.

Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία τις 31 Δεκεμβρίου του έτους έγγραφης συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών.

Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους έγγραφης συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.

Με το άρθρο 73, παραγρ.1α , του Ν 3518/21-12-2006, https://www.e-nomothesia.gr/ kat-ergasia-koinonike-asphalise/n-3518-2006.html η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι

 

διετής και εγγράφονται σ’ αυτό νήπια που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία τεσσάρων (4) ετών.

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο.

Για να εγγραφούν πλέον τα παιδιά στην Α’ Δημοτικού χρειάζεται βεβαίωση φοίτησης, που δίνεται από το νηπιαγωγείο μας στο τέλος της σχολικής χρονιάς, επομένως η ανελλιπής φοίτηση του παιδιού αποτελεί βασική προϋπόθεση τόσο για την ομαλή προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου.

Νήπια, τα οποία για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους καθώς και για λόγους υγείας που πιστοποιούνται με βεβαίωση ιατροπαιδαγωγικής υπηρεσίας ή κρατικού θεραπευτηρίου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την Α’ τάξη του δημοτικού, παραμένουν για μια ακόμη χρονιά στο νηπιαγωγείο, ύστερα από δήλωση του γονέα. Επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα έτος γίνεται ακόμη όταν διαπιστώνεται από ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία ή την Συντονίστρια προσχολικής αγωγής ότι το νήπιο παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες για να παρακολουθήσει τα μαθήματα της Α’ τάξης του δημοτικού και εφόσον οι γονείς το επιθυμούν.

Οι απουσίες ενημερώνονται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του myschool, για αυτό το λόγο θα πρέπει να γνωρίζουμε την αιτιολόγησή της. Αν το παιδί είναι άρρωστο, συστήνεται να προσκομίζεται ιατρική βεβαίωση στην οποία θα αναφέρεται επακριβώς το είδος της ασθένειας που είχε και θα τονίζεται σαφώς από το θεράποντα ιατρό η δυνατότητά του να επανέλθει στο νηπιαγωγείο, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της ασθένειάς του στα άλλα παιδιά. Αν δεν ήταν άρρωστο ,βεβαίωση των γονέων στην οποία θα αναφέρεται ο λόγος της απουσίας του. Αν το παιδί σας υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο, παρακαλούμε να ενημερώσετε για το θέμα αυτό τη νηπιαγωγό. Θα δίδονται και συγκεκριμένα έντυπα για το φάκελο του παιδιού τα οποία θα κληθείτε να συμπληρώσετε. Απαγορεύεται η χορήγηση φαρμάκων από τους νηπιαγωγούς, όπως ορίζει σχετική νομοθεσία. Παρέχονται όμως οι πρώτες βοήθειες και ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού ή το ΕΚΑΒ (σε περίπτωση εξαιρετικού περιστατικού).

  1. Σχολικοί χώροι / Συμπεριφορά μαθητών/τριών

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό

 

έχουν και οι υπεύθυνοι καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.

Το Σχολείο αποτελεί τον φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ο μαθητής αποκτά ικανότητες και δεξιότητες για την επίτευξη των στόχων της αγωγής του. Το Νηπιαγωγείο είναι η βαθμίδα εκπαίδευσης που θα του δοθεί η ευκαιρία να μάθει βιωματικά, να κοινωνικοποιηθεί, να γελάσει και να μάθει παίζοντας γιατί το παιχνίδι γίνεται μέσο μάθησης και κυρίως να μάθει πως να μαθαίνει. Να κάνει λάθη χωρίς να φοβάται και να μαθαίνει απ’ αυτά. Άλλωστε τα λάθη στο νηπιαγωγείο όχι απλά επιτρέπονται, αλλά χρησιμεύουν ως μέσο μάθησης.

Στο νηπιαγωγείο τα παιδιά έχουν συγκεκριμένη ώρα για φαγητό και ξεκούραση, αλλά και συγκεκριμένες ώρες κατά τις οποίες δουλεύονται ομαδικά και ατομικά σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Τα παιδιά θα προσπαθήσουν να αποκτήσουν τον έλεγχο της δικής τους συμπεριφοράς με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των νηπιαγωγών.

Για να επιτευχθεί η εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας οι μαθητές έχουν καθήκον να τηρούν συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς. Συγκεκριμένα, οφείλουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και τους συμμαθητές τους. Να υπάρχει θετικό κλίμα με ευχάριστη διάθεση καθώς και να αποφεύγονται οι βίαιες ενέργειες ή παρεκκλίνουσες πράξεις. Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται τον σχολικό χώρο. Ο σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου και την περιουσία των άλλων είναι από τις βασικότερες υποχρεώσεις των νηπίων.

Να υπάρχει σεβασμός των προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπονται είδη αξίας και παντός είδους αντικείμενα που η χρήση τους μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα των μαθητών.

Η προσοχή και η αυστηρή τήρηση των οδηγιών τού Σχολείου επιβάλλεται και για λόγους ασφαλείας των μαθητών μας.

  1. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

Εφημερίες εκπαιδευτικών δεν υπάρχουν στα διαλείμματα. Η κάθε Νηπιαγωγός είναι υπεύθυνη για τα παιδιά του τμήματός της.

 

  1. Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται ύστερα από συζήτηση και συνεργασία με βιωματικό τρόπο από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, μαθαίνοντας να αποδέχονται και να σέβονται τους άλλους , να διευθετούν τις μεταξύ τους διαφορές, να επιλύουν προβλήματα. Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα και αυτόνομα.

Η εκπαιδευτική διαδικασία στο νηπιαγωγείο είναι σύμφωνη με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών στο οποίο περιγράφονται οι ικανότητες και οι δεξιότητες που επιδιώκεται να αναπτυχθούν σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Βασικές επιδιώξεις του Νηπιαγωγείου είναι:

    • Τα παιδιά να είναι χαρούμενα και να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη μάθηση.
    • Να μάθουν να επικοινωνούν με την /τον εκπαιδευτικό και τα άλλα παιδιά (π.χ. να εκφράζουν τη γνώμη τους, να ακούνε τους άλλους , να πειμένουν τη σειρά τους.)
    • Να αναπτύξουν βασικές κοινωνικές δεξιότητες (π.χ. να μοιράζονται , να συνεργάζονται μεταξύ τους κ.α.)
    • Να γίνουν αυτόνομα και υπεύθυνα.
    • Να μυηθούν σε πρακτικές που έχουν σχέση με την ανάγνωση , τη γραφή , τα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες , τους υπολογιστές κ. α.
    • Να έχουν υψηλή αυτοεκτίμηση και να είναι αποδεκτά από την ομάδα των συνομηλίκων τους (π.χ. να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και να είναι περήφανα γι αυτό που μπορούν να καταφέρουν.)

Στο Νηπιαγωγείο τα παιδιά μαθαίνουν πολλά πράγματα όπως στάσεις και δεξιότητες που δεν είναι εύκολο να αναγνωρίσουν οι γονείς και τα οποία είναι απαραίτητα για τη μετέπειτα σχολική και ενήλικη ζωή τους.

Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την πρόοδο και ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  1. Συμπεριφορά - Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Διευθύντρια

  • Συμβάλλει στη δημιουργία θετικού και συνεργατικού κλίματος, δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών

και είναι υπεύθυνη, σε    συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

  • Ενημερώνει    τα    μέλη    της    εκπαιδευτικής    κοινότητας     και                          προωθεί     στα

προσωπικά τους mail όλα τα έγγραφα για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις

 

αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων,

την καλή χρήση        τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

  • Είναι υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και

αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

  • Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την

ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι εκπαιδευτικοί

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και

τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία,

εφαρμόζοντας καθώς και δημοκρατική συμπεριφορά.

  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
  • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους επιδιώκοντας να τους δώσουν την ολόπλευρη(σωματική ,συναισθηματική, κοινωνική , νοητική ) ανάπτυξη που είναι και ο πρωταρχικός σκοπός του νηπιαγωγείου.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενθαρρύνουν  τους  μαθητές/μαθήτριες  να  συμμετέχουν  ενεργά  στη

διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

  • Συνεργάζονται  με  τους  εκπαιδευτικούς  ειδικής  αγωγής  προκειμένου  να

υποστηριχθούν οι    μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.

  • Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους     γονείς και τα αρμόδια Στελέχη

Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της

αγωγής τόσο μέσω των διαφόρων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

  • Εφαρμόζουν σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις

 

ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

  • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα

Γενικότερα επιδιώκουν να κάνουν το σχολείο ένα χώρο χαράς, δημιουργίας και μάθησης

Οι μαθητές/μαθήτριες

  • Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  •   Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.
  • Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική

ή ψυχολογική

Η άμεση ενασχόληση των εκπαιδευτικών με τα επεισόδια σύγκρουσης είναι αυτονόητη. Κατά τη διαχείριση των συγκρούσεων προτεραιότητα έχει η συζήτηση μεταξύ των παιδιών, με έμφαση την εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους και η επιλογή μιας λύσης που ικανοποιεί και τα δύο εμπλεκόμενα μέρη. Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων φαινομένων από τους ίδιους μαθητές, ο Σύλλογος Διδασκόντων επικοινωνεί με το οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών, ώστε να συνεργαστούν για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Ερχόμενα τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να έχουν εξοικειωθεί με απλές καθημερινές συνήθειες που θα τα βοηθήσουν τόσο στην προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην αυτονομία τους. Για παράδειγμα θα πρέπει :

  • να αναγνωρίζουν και να φροντίζουν και να διαχειρίζονται με ευκολία τα προσωπικά τους είδη (την τσάντα τους, το πανωφόρι τους , το μπωλ τους κλπ).
  • να μπορούν να ντύνονται και να ξεντύνονται μόνα τους και σ΄ αυτό βοηθάνε τα ευκολοφόρετα ρούχα και παπούτσια.
  • να τρώνε μόνα τους ακολουθώντας βασικούς κανόνες καλής συμπεριφοράς και υγιεινής.
  • να πηγαίνουν στην τουαλέτα εφαρμόζοντας βασικούς κανόνες υγιεινής
  • να είναι σε θέση να κάνουν επιλογές που θα προστατεύουν την ασφάλεια και την υγεία τους αποφεύγοντας πιθανούς κινδύνους.

Σημαντικό είναι να μη φέρνουν παιχνίδια από το σπίτι ώστε να αποφεύγονται διενέξεις μεταξύ τους και να καλλιεργούνται δεξιότητες ομαδικού και συνεργατικού πνεύματος.

Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να

 

ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.

  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου

Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες. - Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους - θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης - τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

 

Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες

Δεν επιτρέπεται στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο στο διαδίκτυο από διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών που θα αναρτηθούν από τους εκπαιδευτικούς σε εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς ιστότοπους και στον ιστότοπο του σχολείου, θα έχουν υποστεί επεξεργασία και θα γίνονται μόνο μετά την ενυπόγραφη έγκριση των γονέων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των νηπίων.

 

  1. Σχολικές Εκδηλώσεις- Δραστηριότητες-Αργίες

Το σχολείο συμμετέχει σε εκδηλώσεις- δραστηριότητες και καινοτόμα σχολικά προγράμματα, που είναι καθορισμένα και προβλεπόμενα με όσα περιλαμβάνει το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το νηπιαγωγείο του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού.

Το πρόγραμμα εκδηλώσεων - δραστηριοτήτων και καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων, προεκτείνεται και συμπληρώνεται με εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Μουσεία, θέατρα, πολυχώρους, με θρησκευτικές και επετειακές εκδηλώσεις, στις οποίες η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και με αντίστοιχες εκδηλώσεις - δραστηριότητες στον χώρο του σχολείου. Κατά την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων - δραστηριοτήτων τηρείται το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο. Σε περίπτωση εκδηλώσεων - δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται εκτός του σχολείου και απαιτούν μετακίνηση των μαθητών από το σχολείο υπάρχει πάντα έγκαιρη ενημέρωση προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους. Οι μαθητές που δεν παίρνουν μέρος στις εξόδους από το σχολείο, παραμένουν στην οικία τους μετά από έγκαιρη ενημέρωση των γονέων τους. Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις λαμβάνουν υπόψη τις έκτακτες υγειονομικές συνθήκες για την ασφάλεια όλων.

Οι εκδηλώσεις - δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα οργανώνονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής μας, με στόχο την παροχή ποιοτικής και άρτιας εκπαίδευσης. Οι εκδηλώσεις - δραστηριότητες και η

 

συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα έχουν διεπιστημονικό/ διαθεματικό και βιωματικό χαρακτήρα, ενθαρρύνουν τη διερεύνηση και απορρέουν από τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών υπό την επίβλεψη της Συμβούλου Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών ή των Υπευθύνων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Αποσκοπούν στη σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων, στην απόκτηση δεξιοτήτων πρακτικής ζωής, στην αισθητική καλλιέργεια, στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συνεργατικότητα, στην ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/ τριών σε κοινωνικά θέματα.

Οι εκδηλώσεις για την επέτειο της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου πραγματοποιούνται στις 27 Οκτωβρίου, ημέρα κατά την οποία τιμάται και η ελληνική σημαία, ενώ για την επέτειο της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου στις 24 του ίδιου μήνα. Σε περίπτωση που η 28η Οκτωβρίου και η 25η Μαρτίου είναι Κυριακή ή Δευτέρα, οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή. Τη 17η Νοεμβρίου γίνονται εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου, σε όλα τα νηπιαγωγεία, μέσα στο πρωινό ωράριο εργασίας, στις οποίες παίρνει μέρος όλο το διδακτικό προσωπικό. Όταν η 17η Νοεμβρίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή. Στις εθνικές γιορτές αλλά και στις θρησκευτικές μετά τη λήξη της γιορτής τα παιδιά αποχωρούν και δεν πραγματοποιείται το προαιρετικό πρόγραμμα. Επιπρόσθετα, πραγματοποιούνται εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και με τη λήξη του σχολικού έτους. Με την ολοκλήρωση των εορταστικών εκδηλώσεων, τα παιδιά αποχωρούν και δεν πραγματοποιείται το προαιρετικό πρόγραμμα.

Κατά το τρέχον σχολικό έτος θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία πρωτόκολλα για την αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού τόσο αναφορικά με τις εκδηλώσεις όσο και αναφορικά με τη γενικότερη λειτουργία του σχολείου.

 

Αργίες:

Τα νηπιαγωγεία δε λειτουργούν:

  1. Τα Σάββατα και τις Κυριακές
  2. Την 28η Οκτωβρίου (Εθνική εορτή)
  3. Από 24 Δεκεμβρίου μέχρι και 7 Ιανουαρίου (διακοπές Χριστουγέννων).
  4. Την Καθαρή Δευτέρα
  5. Την 25η Μαρτίου (Εθνική εορτή)
  6. Από τη Μ. Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (διακοπές Πάσχα),
  7. Την 1η Μαΐου
  8. Την εορτή του Αγίου Πνεύματος
  9. Από 22 Ιουνίου μέχρι και 31 Αυγούστου (θερινές διακοπές)
  10. Κατά την εορτή του πολιούχου αγίου της τοπικής κοινότητας

 

  1. Πρόληψη φαινομένων βίας και ενδοσχολικού εκφοβισμού

Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση εσκεμμένης, απρόκλητης, συστηματικής και επαναλαμβανόμενης βίας και επιθετικής συμπεριφοράς, με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους. Λαμβάνοντας υπόψη ότι αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα για όλα τα παιδιά να βρίσκονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια και προστασία είναι πρωταρχικής σημασίας για κάθε σχολείο η εφαρμογή πολιτικών πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύουν τα παιδιά να συνεργάζονται μεταξύ τους, να αποδέχονται ο ένας τον άλλον, να επικοινωνούν με ευγένεια, να συμπεριφέρονται με σεβασμό, να λύνουν τις διαφορές τους μέσα από το διάλογο, να αποδέχονται άτομα διαφορετικής εθνοτικής, θρησκευτικής προέλευσης ή άτομα με ειδικές ανάγκες. Ταυτόχρονα, το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει δράσεις για την ευαισθητοποίηση των παιδιών στο φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού καθώς και εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η 6η Μαρτίου που έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο, αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς της σχολικής μας μονάδας να ανταλλάξουν σκέψεις , πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής   βίας   και   σχέσεις   (εγκύκλιος   ,20-2-2020   Αρ.   Πρωτ.

:Φ1/25274/ΓΔ4),https://www.esos.gr/sites/default/files/articleslegacy/ panellinia_sholika_imera_kata_tis_vias_.pdf

 

  1. Άλλα θέματα

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα

δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

 

  1. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Το σχολείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και την εποικοδομητική συνεργασία με την οικογένεια των μαθητών, διότι η προσπάθεια του σχολείου, ιδίως σε θέματα αγωγής και συμπεριφοράς, δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς τη συμπαράσταση και τη βοήθεια των γονέων και της οικογένειας. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και τη σοβαρότητα που θα πρέπει να επιδεικνύεται εκατέρωθεν απέναντι στο χώρο του σχολείου και το λειτούργημα που επιτελείται σε αυτόν.

 

ΙΙ.Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν και οφείλουν να ενημερώνονται για την πρόοδο και τη συμπεριφορά του παιδιού τους σε τακτά χρονικά διαστήματα εκτός διδακτικού ωραρίου αλλά εντός εργασιακού ωραρίου εκπαιδευτικού.

Επιπλέον, θα πρέπει να ενημερώνονται για τυχόν ανακοινώσεις που αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου ή στην σχετική ιστοσελίδα ή επικοινωνούνται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όπως επίσης και ανακοινώσεις που μεταφέρονται από τους μαθητές.

Σε περίπτωση διεζευγμένων γονέων θα πρέπει το σχολείο να ενημερώνεται άμεσα σχετικά με το ποιος από τους δύο γονείς έχει την επιμέλεια του παιδιού.

Επίσης, θα πρέπει να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στην εκπαιδευτικό της τάξης είτε στον Διευθυντή της σχολικής μονάδας οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα ή αλλαγή στη ζωή του παιδιού (απώλεια, διαζύγιο γέννηση νέου παιδιού, ασθένεια στο οικογενειακό περιβάλλον κτλ) προκειμένου η εκπαιδευτικός να επιληφθεί των ιδιαίτερων συνθηκών και να τις λάβει υπόψη στο παιδαγωγικό της έργο.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών παρακαλούνται να προσκομίζουν στο σχολείο τυχόν διαγνώσεις από ιατροπαιδαγωγικούς φορείς, ΚΕΔΑΣΥ, Δημόσια νοσοκομεία και ιδιωτικά κέντρα προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται και να προσαρμόζουν το παιδαγωγικό τους έργο ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών τους.

Σε περίπτωση απουσίας του μαθητή για μεγάλο χρονικό διάστημα και για οποιοδήποτε λόγο θα πρέπει το σχολείο να ενημερώνεται έγκαιρα και να προσκομίζονται από την οικογένεια τα κατάλληλα δικαιολογητικά. Για αυτό και για οποιοδήποτε άλλο λόγο οι γονείς/κηδεμόνες προσκομίζουν τα τηλέφωνα της οικογένειας ή ενημερώνουν για οποιαδήποτε σχετική αλλαγή. Σε περίπτωση που

 

κάποιο παιδί νιώσει αδιαθεσία η εκπαιδευτικός ή η Διευθύντρια ενημερώνει άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες προκειμένου να προσέλθουν και να το παραλάβουν. Θα πρέπει ακόμα να προσκομίζουν οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο τους ζητηθεί από το σχολείο (π.χ π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.).

Συν τοις άλλοις, οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν κατά το δυνατόν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία τους. Στην περίπτωση που υπάρχει κάποιος προβληματισμός, επισήμανση ή παράπονο εκ μέρους των γονέων είτε για το σχολείο, είτε για εκπαιδευτικό ή μαθητή θα πρέπει να συζητείται με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή / και την προϊσταμένη του σχολείου, προκειμένου να επιλυθεί στη βάση του διαλόγου. Σε κάθε περίπτωση κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στον χώρο του σχολείου.

Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο, θα πρέπει να το συζητούν με την υπεύθυνη νηπιαγωγό και την Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου.

    1. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή/Διευθύντρια, Προϊστάμενο/Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.

    1. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στο σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

    1. Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

5. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

 

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Στην κατεύθυνση αυτή, έχει δημιουργηθεί στο 1ο Νηπιαγωγείο Σάμου μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων που αποτελείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη και έχει αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Το νηπιαγωγείο έχει καταρτίσει το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση Σεισμικού Κινδύνου και έχει ήδη από τον Οκτώβριο πραγματοποιήσει την πρώτη άσκηση ετοιμότητας ή οποία κρίθηκε αρκετά επιτυχημένη. Ασκήσεις ετοιμότητας έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Επιπλέον, έχει καταρτίσει τον Εσωτερικό Κανονισμό Σχολικής Μονάδας (Δ.Α.Ι.) & Μνημόνιο Ενεργειών για τη διαχείριση πυρκαγιών, ακραίων καιρικών φαινομένων, τεχνολογικών καταστροφών και ΧΒΡΠ περιστατικών.

Επίσης, στο πλαίσιο του σχεδίου με την κωδική ονομασία ΒΟΡΕΑΣ 2 , ακολουθούνται οι κατευθυντήριες οδηγίες του ΥΠΑΙΘΑ για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση χιονοπτώσεων και παγετού , προσαρμοσμένες στις καιρικές και κλιματικές συνθήκες που επικρατούν στο νησί. Σκοπός είναι η ετοιμότητα του ανθρώπινου δυναμικού και η αποτελεσματική αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που θα προκύψουν από την εκδήλωση των καιρικών φαινομένων.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα. Ως χώρος συγκέντρωσης και παράδοσης των παιδιών στους γονείς/κηδεμόνες έχει οριστεί το σημείο της αυλής όπου βρίσκονται οι κερκίδες και ακριβώς δίπλα τους η μεγάλη γκαραζόπορτα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊσταμένες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

 

6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο  σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους

 

αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

 

 

 

Σάμος , 19 Σεπτεμβρίου 2023

 

 

Η Διευθύντρια του 4/θ 1ου Νηπιαγωγείου Σάμου

 

                        Νίνα Κρόκου

 

Εγκρίνεται

Η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών

 

 

 

 

 

Πολυζωγοπούλου Χρυσούλα

Η Διευθύντρια Π.Ε. Σάμου

 

 

 

 

 

 

Εμμανουηλίδου Αλεξάνδρα